M
Mehmet
Misafir
Almanya’nın öncü araştırma merkezleri Saarland Üniversitesi ve ZeMA, iklim krizine karşı radikal bir çözüm geliştirdi. Elastokalorik etki prensibiyle çalışan şekil hafızalı nikel-titanyum (Ni-Ti) alaşımları, geleneksel klimalara alternatif olarak %50 daha az enerji tüketimiyle hem ısıtma hem soğutma sağlıyor. AB tarafından 17 milyon Euro fonlanan proje, 2024’te Dünya Ekonomik Forumu’nun “İklim Teknolojisi Ödülü”nü kazandı.
0,2 mm kalınlığındaki Ni-Ti teller, özel bir düzenekte saniyede 3 kez gerilip serbest bırakılarak ısı transferi yapıyor. Gerilim aşamasında ortamdan ısı emen teller, gevşetildiğinde bu enerjiyi dışarı veriyor. Volkswagen ile ortak geliştirilen prototip sistem, elektrikli araçlarda 20°C’lik sıcaklık farkı oluşturabiliyor. Konutlar için tasarlanan versiyon ise 10 metrekarelik bir odeyi 15 dakikada 68°F’a kadar soğutabiliyor.
Araştırma ekibi lideri Prof. Dr. Stefan Seelecke, “Bir kilogram Ni-Ti teliyle bir evin yıllık klima ihtiyacını karşılayabiliriz” açıklamasını yaparken, sistemin hiç sera gazı salmaması ve geri dönüştürülebilir malzemelerden üretilmesi dikkatle çekiyor. 2025’te seri üretime geçilmesi planlanan teknoloji, öncelikle Almanya ve İskandinav ülkelerinde test edilecek.
20°C’lik Sıcaklık Farkıyla Fosil Yakıt Tarih Oluyor yazısı ilk önce BeeTekno yayınlanmıştır.
Okumaya devam et...
Mekanik Gerilimle Çalışan Sistem Nasıl İşliyor?
0,2 mm kalınlığındaki Ni-Ti teller, özel bir düzenekte saniyede 3 kez gerilip serbest bırakılarak ısı transferi yapıyor. Gerilim aşamasında ortamdan ısı emen teller, gevşetildiğinde bu enerjiyi dışarı veriyor. Volkswagen ile ortak geliştirilen prototip sistem, elektrikli araçlarda 20°C’lik sıcaklık farkı oluşturabiliyor. Konutlar için tasarlanan versiyon ise 10 metrekarelik bir odeyi 15 dakikada 68°F’a kadar soğutabiliyor.
Araştırma ekibi lideri Prof. Dr. Stefan Seelecke, “Bir kilogram Ni-Ti teliyle bir evin yıllık klima ihtiyacını karşılayabiliriz” açıklamasını yaparken, sistemin hiç sera gazı salmaması ve geri dönüştürülebilir malzemelerden üretilmesi dikkatle çekiyor. 2025’te seri üretime geçilmesi planlanan teknoloji, öncelikle Almanya ve İskandinav ülkelerinde test edilecek.
20°C’lik Sıcaklık Farkıyla Fosil Yakıt Tarih Oluyor yazısı ilk önce BeeTekno yayınlanmıştır.
Okumaya devam et...